insyaAllah. bersama kita berkongsi ilmu ;)

Thursday, October 19, 2017

Menulis. Biar Jadi Kebiasaan.

Bismillah walhamdulillah.

Aku rasa hampir separuh tahun jugak aku tinggal menulis ni. Sebenarnya bukan tiada apa untuk dikongsi, tapi sebabkan faktor aku dah tua, dan dunia blogger ni dah tak up macam tu. Nak cerita semua perkara dekat Facebook kang lagi disalahertikan sebagai show-off pulak. So akhirnya : tersimpanlah ilham nak menulis tu dalam hati, dan terbenamlah selamanya. 

Bila kadang-kadang aku boring, aku scroll back balik apa yang dah aku tulis kat blog. Dan ia sedikit sebanyak membawa aku kembali ke saat bila mana sesebuah cerita ditulis. Jadinya ia memberikan pengajaran jugak kepada aku, kalaupun bukan pada orang lain - dengan revisited back apa yang dah aku nukilkan kat sini. Kenapa bukan di Facebook, medsos yang kononnya paling up sekarang? sebab Facebook di too mainstream. Semua orang ada kat sana, dan secara pukul rata, majoriti beranggapan dalam dunia hari ini - siapa yang tak wujud kat alam Facebook tu macam dia tak wujud dah kat alam nyata.

Apa yang aku cerita kat Facebook 5 tahun lepas, lebih banyak ditapis, sebab ada mata yang memerhati, ada akal yang membaca, dan ada hati yang mungkin dirasa atas penulisan aku. Yang sebenarnya bukanlah asbab kenapa penceritaan di Facebook. Entahlah. Aku tak tahu pasal apa yang orang lain rasa, tapi bagi aku - kat Facebook ni tempat untuk aku huha huha, get in touch dengan kawan-kawan, dan letakkan apa yang aku nak ingat dalam tempoh mendatang.

Berbeza dengan blog, aku kebanyakan menulis untuk meluahkan sebuah rasa. Yang kadangkala boleh jadi sebab aku bengang dengan someone / something, atau aku tengah rasa sedih, ataupun tengah marah. Jadi the feeling is there. Dalam keadaan aku sedar yang hampir tak ada orang yang baca, so itu bagus. Biar ia jadi bahan bacaan - untuk masa mendatang. 

Cumanya, yang menjadi halangan ialah, kerajinan menulis. Kerjaya guaman ni memang menuntut baca dan tulis yang tak berkesudahan. Dan kononnya untuk release - jangan buat dah apa yang kita dah buat selalu. Kalau kau dah kerja nelayan, takkanlah kau nak redakan tekanan dengan pergi mengail ye dak? Tapi itulah, aku rasa terapi terbaik bagi introvert macam aku - ialah dengan berinteraksi, baik dengan mulut atau dengan tangan. Susahnya luah dengan mulut, ia laju dan kau tak boleh trace back apa mende yang dah terluncur. So jadi masalah lain lagi.  

Dah. Doakan semoga kehidupan aku berjalan tenang. Dengan keluarga, kerjaya, kawan-kawan, perjuangan, dan lain-lain. 

---

Bismillah untuk sebuah rebound. 
insyaAllah.  

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...