insyaAllah. bersama kita berkongsi ilmu ;)

Sunday, February 14, 2021

Asam Garam (3)

Bismillah walhamdulillah. 

1) Aku ni malas, biasanya mende yang takde kaitan dengan aku, aku taknak ambik tahu. Sebab bila aku sibuk nak ambik tahu benda yang aku patutnya takyah tahu, benda yang aku kena tahu pulak aku tak sempat nak ambik tahu. 

2) Dalam office, aku delegate kerja. Yang aku boleh ajar orang, macam semak efiling, buat surat serahan, ereview semua orang buat. Benda penting je aku buat. So aku boleh jimat kepala otak aku daripada serabut banyak benda. 

3) Bila aku dah ajar, aku expect feedback. Ada masalah ke apa, bagitahu aku. Bila diam, tak bagi feedback, aku akan expect kau dah faham & kau dah boleh deliver. Masalah akan ada, confirm. Cuma kau kena chin up dan hadap. 

4) Tapi dalam gerak kerja organisasi lain, contohnya dalam NGO, persatuan, parti etc - benda² delegate ni sampai ke sudah tak berjaya. Aku rasa sebab dalam office, kita ada consideration gaji. Tapi bila buat kerja atas dasar sukarela/suka-suka gini, takde apa yang nak jadi sandaran. 

5) Itu yang pengurusan organisasi (yang bukan syarikat) kebanyakannya sukar, sebab orang yang bawak idea tu otomatik kena jadi penggerak sama. Sebab orang lain tak boleh nak arah, tak boleh nak paksa. Time nak buat dia buat, time dia taknak dia tinggal.

6) Sudahnya ramai orang berpotensi besar, bijak, akan duduk diam kat rumah, tak payah sibuk² join apa-apa mende. Sebab nanti dia akan penat & stress sendiri. 

7) Dan akhirnya idea untuk menjadi bermanfaat untuk ramai orang akan jadi gagal. 

Wallahua'lam. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...