insyaAllah. bersama kita berkongsi ilmu ;)

Monday, February 22, 2021

Bergaduh Dengan Client

Bismillah walhamdulillah. 

Antara benda yang saya tak gemar jadi peguam (selain daripada orang ingat kita kaya) ialah bergaduh dengan client. Jarang berlaku tapi memang ada berlaku. 

Dia boleh jadi akibat daripada pemahaman yang salah, ataupun client kita nak kacau kerja kita, ataupun juga kita yang ego tak bertempat. 

Baru lagi jadi, ada client bersungguh nak mintak alter pliding balik, sebab katanya bila baca tak 'rasa'. Saya explain yang buat pliding ni ada skeleton (rangka) dia. Apa yang perlu letak dulu, apa yang kita letak kemudian. In fact, kalau tak relevan baik jangan letak. 

Client kita ada cerita dia. Daripada cerita tu kita terjemahkan dalam pliding untuk Mahkamah nilaikan. Beban bukti terhadap apa yang dinyatakan dalam pliding ada beban anakguam. Kalau katakan ada elemen tokoktambah, ataupun worse tak betul pun dalam pliding - susahlah kita. 

Dan banyak jadi ialah, client kita tak ingat pun ada sebut kat kita sekian-sekian. Sebab tu sekarang, saya belajar - bila discuss kena catat sedetail mungkin, supaya nanti mudah kita semak. Bila dah siap, set masa jumpa dia - discuss balik. Dia nak komen apa ke, dengar je. Kalau dah agree baru boleh proceed. 

Tapi pengalaman saya, ada segelintir client yang berlagak & memandai², kalau ada rezeki dapat jenis yang ini, if lepas saya explain kenapa buat macamtu tapi dia berkeras jugak - saya layankan je lah. Cuma saya akan bagitahu if apa-apa jadi disebabkan perubahan yang dia mintak tu, saya taknak tanggungjawab. Sebab ia bukan lagi versi yang saya cadangkan berdasarkan pengalaman & pemahaman saya. 

Reti pulak dia mengamuk. 😂

Itu yang saya limitkan, jumpa orang paling banyakpun 2 orang je. Sorang pagi, sorang petang. Kalau lebih daripada tu, saya takut saya dah tak tahan. Nak jaga hati dia lagi, nak jaga hati saya sendiri lagi. Penat. 

Uruskan firma penat. Dealing dengan client pun penat. 

Betulkan ulama' (Saidina Ali kot) cakap, hanya matilah tempat kita rehat. 

Semoga bermanfaat. 


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...