insyaAllah. bersama kita berkongsi ilmu ;)

Wednesday, September 10, 2014

Artikel Tanpa Tajuk 1.0

Bismillah.

Saja aku nak menulis - sebab orang kata kalau time otak kau dah jammed, jangan dok paksa sangat. Aku pun sebenarnya tak tahu pun nak menulis pasal apa. So, aku tulis je lah apa yang terlintas kat kepala ya?

1) Bercakap dengan diri. Before tidur malam-malam, otak kena ajar train dah nak buat apa - senang nanti ko nak schedule siap-siap, mindset yang badan maybe akan rasa letih lagi drp biasa, or akan rasa gabra sebab esok ada present proposal or apa-apa. Sebenarnya kita dah buat mende ni tanpa kita sedar - by cakap dalam hati - tapi aku suggest, kita try untuk buat adat istiadat ni macam rasmi sket - duduk elokelok - tarik nafas panjang - bercakap dengan mulut sendiri - untuk didengar telinga sendiri. Secara tak langsung, kita akan lagi fokus sikit, compare dgn ko sembang dalam kepala je.

2) Baca dan fikir. Tahukah anda membaca itu penat? dan bidang yang aku pilih ni memang gasak habis - kena baca, kena baca. Thats why aku rasa bengang sikit dgn kawan-kawna yang konon nampak intelek sembang kemah tapi malas membaca. Dengar drp orang, then dia makap sikit, dah boleh dah buat slot penerangan. Betul - part semua orang berbeza dia punya kemahiran - ada yang cara dia memang mendengar je, ada yang jenis visual dll - tapi still alasan malas untuk membaca ni tetap takleh terima. lebih menambah amarah, buat yang jenis masa beli buku - perghhhhhh -tapi membaca ntah kemana. konon nak bagi nampak educated laa, tp kukatakan bye2. tambah laa bahan bacaan yang sekangkang nyamuk tu. buat malu orang laa weh.

3) Menconteng asas percambahan idea. mak aku dulu ada tabiat rare. boleh rujuk post blog aku yang sudah-sudah - yakni ; beliau suka menconteng. dan secara genetik, tabiat ni turun kat aku. aku boleh masa tengah interview orang, aku siap tulis list untuk beli barang dapur. aku penah conteng borang JPN nak daftar nama Irsyad berkenaan pecahan duit gaji pasal lambat sangat nak tunggu turn nombor kena panggil. masalah aku adalah, kertas tu akan hilang. dan hilangnya biasa tidak muncul kembali. yang bagusnya, aku akan conteng lagi, so contengan yang kedua ni adalah improvisasi drp contengan awal. cuba ko bayang kalau dah 16 kali hilang? confirm rusukkiri sound laa. huhu.

4) Pengaruh media sosial. dalm hidup hari ini, media sosial dah jadi macam nyawa, aku rasa kalau aku uninstall wassap, fb, twitter, hangout, telegram, line (saje list banyak nak suruh nampak power), confirm aku boleh update odoj tetiap hari. ni ada hari beria boleh henjut habis - ada hari rebah tak bermaya nak dapat 5 muka kira sujud syukur. dan kenapa aku x uninstall je terus? sebab media sosial ni penting. macam aku nak tahu update progress kerja kalau wassap takde? macamana aku nak tahu ada sanak saudara sakit tenat, masuk hospital, meninggal semua kalau unistall wassap? (Alfatihah untuk PakDaud tokcikNoh) ... Membuktikan media sosial ni perlu ada - cuma pengehadan (gulp. ada ke perkataan ni?) dia berkadar terus dengan disiplin diri. 

5) Library ni tempat puaka. aku lahir dlm keadaan bising (sebab nangis. kot?), membesar dgn adik beradik yg penuh rumah, berkawan dgn budakbudak yang happening, roomate aku beranak dalam bilik karaoke. Dan keberadaan selalu di library untuk garab idea buat research tu boleh buat jiwa jadi kacau. mat spec siap pakai spek bingkai tebal mesti ada. tapi, aku syukur, sebab sorang-sorang gini buat aku muhabasah banyak. otak boleh jalan lagi laju drp mulut compared to normal situation. so puaka yang baik laa kata orang. yang macam dalam ahmad albab. kehkeh.

6) Irsyad makin besar oii. korang tahu tak ada anak ni seronok. Bukan setakat seronok. dua ronok, tiga ronok dan beronok-ronok lagi. time ko balik pasal hasil penat lelah supervisor ko pandang serong, ko balik ko boleh tengok anak ko senyum, - fuuhhhh - dia punye feeling lain macam sikit aa. lebih kurang tahap 'aku dibius cinta' tp versi upgrade. tapi seronok tu akan jadi anti-klimak sket bila dia berak. haa tapi jangan salah faham. lepas dah basuh letak bedak sampai atas kepala, seronok tu macam mencanak naik balik laa. so hipotesis untuk kajian ni adalah, semakin berak, semakin seronok. gulp. finding dia nanti aku cerita lain.

7) ok dah tu kot, sory atas typo, serius otak aku penat. aku nak tido. tapi agak tak sopan laa kan ko nak tido kat library. oh? pasal krisis PAS? malas nak ulas bro. aku tak suka part gaduh. so biasanya aku skip. tulisan yang tambah rencah gaduh, aku baca, aku delete. if perlu forward untuk diskusi tertutup, aku forward. utk jadi kera sumbang mmg bukan jadi pilihan, so aku hadkan perkongsian apa yg aku tahu, apa yang aku rasa, dan apa yang aku risau untuk jad ekslusif. Gila apa - kawan-kawan ko bergaduh pastu ko beria nak jadi batu api nak buat apa? duduk diam, tengok, fikir dan jadi pendamai laaa bagi aku adalah lebih baik.

8) Doakan aku kuat.

 *rusukiri dengan botak dlm juvana*
*vitamin penyakit malas, perasan power*
*tidak dijual di Watson, Guardian atau farmasi berhampiran*


IzzatGhazali,
10Sep14.
National Library. 

 

1 comment:

NJihe.am said...

Salam singgah, jemput segmen: novel diagnosis, header, topup,
vector art, tudung bawal untuk dimenangi..
http://studioous.blogspot.com/2015/02/1st-segmen-kerjaya-blogger-ipt-by.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...