insyaAllah. bersama kita berkongsi ilmu ;)

Wednesday, November 9, 2016

Selangkah Menuju Mati.

Bismillah walhamdulillah.

Hari ini, 27 tahun yang lalu, mak dan abah dapat zuriat sulung - aku. dan the rest is history. Dah selamat menjadi anak, abang-10-beradik, suami-1-isteri, dan bapak-2-anak dalam tempoh tersebut. Sejauhmana amalan disemai untuk dipetik kat dunia sana nanti, semenjak 27 tahun hidup ni pun rasa macam suam kuku lagi. Bagus juga ulangtahun kelahiran ni datang sebenarnya, sebab dia bagi kau ruang untuk undur belakang tengok apa yang kau dah berjaya buat sepanjang kau hidup, atau kau sekadar menghabiskan oksigen atas muka bumi semata. 

27 tahun aku hidup, aku tak buat mende banyak kot. Dan aku rasa sejujurnya tak berbaloi pun untuk kau orang amik input pengajaran. Tapi sebabkan amalan pun cap ayam, dan ketakutan aku pada siksa neraka kalau-kalau terjerumus ke sana nanti, semoga sedikit perkongsian ini boleh bagi 'wildcard' atau 'additional-mark' untuk saham kebaikan aku, tu pun kalau kau orang amal lah kan? huhu.

Ini adalah SATU perkara yang aku harap kau orang boleh amik teladan (kot?), nasihat yang terutama daripada pengalaman 27 tahun aku hidup. Sebenarnya, kau orang pun tahu ni, aku sekadar memberikan peringatan.
 
Janganlah bergaduh.

Aku tak suka pergaduhan, tak suka terlibat dalam pergaduhan yang panjang, tak suka tengok kawan-kawan bergaduh, dan tak suka memihak kepada pergaduhan. Bagi orang sementah aku, aku rasa berpegang kepada pendirian/perspektif yang berbeza tidak layak langsung menjadi sebab untuk pergaduhan tercetus. Ianya sunnatullah bahawa kita semua tidak akan bersetuju dengan satu perkara yang sama.

Cuaca panas terik adalah rahmat kepada pemilik dobi, sebab dia boleh jimat kos dryer & boleh jemur sebahagian bawah matahari. Tapi panas terik yang sama adalah bala kepada orang yang kerja sapu sampah jalanraya sebab tak sempat nak habiskan tugas cepat pasal banyak kena rehat, jadi mudah penat cuaca panas. Sudut pandang kita terhadap sesuatu tentu sekali tidak sama, sementelah aku belajar Medik, kau belajar Law. Euthanasia pada pendapat doktor adalah berpadanan, sebab organ lain sudah tidak berfungsi dan jantung berdegup hanya kerana bantuan mesin. Tapi undang-undang menyarankan, 'mercy-killing' ni masih lagi 'killing' - dan pastinya boleh dikira sebagai menyebabkan kematian. Tentunya masih ada perbahasan yang panjang tentang ini, tapi aku petik sekadar nak tunjuk bagaimana pandangan yang berbeza ni dah jadi lumrah dah.

Berbeza pandangan ni tak pelik. Tapi bagaimana kita menguruskan perbezaan tu membuatkan kita jadi pelik.

Dulu masa ada program ala-ala kem pupuk semangat gitu, fasi suruh kita tulis, siapa musuh kamu? Aku just amik tempoh tu untuk termenung dalam - dan tinggalkan kertas tu kosong sebab aku rasa aku tak musuhi orang, masa tu lah aku perasan yang aku ni jiwa pendamai orangnya kohkoh. (Sebenarnya idea fasi tu nak cakap, musuh kita ni bukan penghalang kepada usaha kita nak berjaya, melainkan kita sendiri.) Dan aku tahu, tidak meletakkan orang sebagai musuh, bukan menjadi penyebab kepada orang tak memusuhi aku kan? Tapi tulah. Mungkin ada 2-3 kerat yang aku tak ngam, tapi biasanya aku tak ambik tempoh lama untuk benci dia. Aku pernah sebut dalam satu misi nak something yang super dan power, "tak elok kita buat macam ni, dia tak seteruk tu." Selamba aku kena smash, "Mung memang lalang!" Hahaha. *ketawamenangis*.

Eleh, kalau kita nak hipokrit pun, memang kita akan cakap, aku pun takde musuh. Tapi malangnya sebahagian tindakan kita, menafikan. Tindakan & tulisan kita - yang tanpa sedar/dengan sedar, menunjukkan ke-tidaksuka-an melampau kepada dia, sehinggakan menafikan jasa dan sumbangan dia kepada kalangan kita secara tidak langsung, sehinggakan, kita memperlihatkan seolah-olah macamlah orang yang kita tak suka tu takde buat baik langsung, dan kita yang tengah seronok bambu ni takde buat salah langsung?

Sedarlah kawan, kita ni hanya nampak mulia sebab Allah masih jaga aib kita.

Jadinya, berpadalah membenci orang, - sesungguhnya kita tidak mengetahui.
..
..
..
Doakan aku, moga terus berada dalam haluan meraih redha Allah, selalu.


Selamat hari lahir, izzat.
Moga peribadimu seagung namamu.

.birru walidaini bi ihsana.



 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...