insyaAllah. bersama kita berkongsi ilmu ;)

Sunday, November 6, 2016

Ilusi - Kita Yang Terpedaya.

Bismillah walhamdulillah.


Lama tak menulis blog, kejung jugak jadinya. Alasan untuk menipu diri sendiri yang terbaik adalah cakap saya sibuk. Tak tahu lah sibuk apa. Mungkin sebab dulu tak diganggu laman sosial sangat, jadi blog adalah tempat saya menulis. Bukan untuk orang sangat sebenarnya. Tapi untuk diri, untuk express innerself, & reminding my-future-me apa yang dah my-today-me dah buat tentang hidup hari ini.
Kewujudan laman sosial macam FB/Twitter/Instagram dan seumpamanya, sepatutnya pada saya tidak mengganggu proses menyelam diri menerusi menulis blog. Namun disebabkan kegagalan mengawal kegilaan bersosial di laman palsu sebegitu, membuatkan sesi self-reflect turut jadi gersang. Mungkin di sana (laman sosial) sudah menjadi 'overkill' - dengan orang yang pelbagai tahap pemikiran, berbeza latar belakang, dan dihimpunkan di satu tempat yang semua orang meluahkan apa yang dirasa. Hinggakan variasi pandangan terhadap satu-satu perkara tidak lagi mencantikkan kanvas hidup, malah lebih teruk menconteng terus lakaran ini.

Yang betul ada penyokong, yang salah pun ada penyokong. Kalau dulu - kita yang tidak tahu memilih untuk diam, tapi kita hari ni jadi berani meluah atas alasan kebebasan berekspresi. Kalau dulu - kita yang tahu memilih waspada menutur bimbang ada kata yang bakal mengguris, tapi kita hari ni jadi semangat mengurai setiap simpulan biarpun tanpa meneliti permasalahan terlebih awal. Ingatlah saat seorang alim ditanya, keldai yang ditunggangnya mempunyai berapa kaki? Beliau memberhentikan keldai, turun dan mengira terlebih dahulu sebelum menjawabnya. Bagaimana dengan kita?

Dan ruginya - suasana ini memberikan lebih banyak mafsadah berbanding manfaat kepada kita.

Semoga apa yang benar, dilihat benar, dan didekatkan kepada kita.
dan yang salah, dinampakkan salah, dan dijauhkan daripada kita.

Wallahua'lam

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...