insyaAllah. bersama kita berkongsi ilmu ;)

Thursday, November 17, 2016

Institusi Islam Yang Tidak Islamik

Bismillah walhamdulillah.

Baru-baru ini saya mengalami sedikit masalah dengan so-called Islamic Institution. Ia sejujurnya bukan salah siapa-siapa namun, jalan ke arah penyelesaian yang sebenarnya selangkah depan mata, dipindah jauh beratus kilometer jaraknya. Pada hemat saya, - walaupun bukan sebagai pengamal undang-undang sekalipun - the main interest - untuk setiap institusi normal dalam dunia ini adalah untuk memberikan manfaat kepada warga terbanyak, sekaligus mendapatkan manfaat (keuntungan, popular dll) daripadanya.

Dan ia menjadi amat malang, Islamic based institution pula yang gagal menterjemahkannya. Saya berpendapat, dalam keadaan kita sendiri merasa sangsi dengan kewujudan (kebanjiran) institusi/produk yang menggunakan nama Islam, ia sedikitpun tidak memindahkan tanggungjawab institusi Islam tersebut untuk terus mengangkat Islam sebagai teras dalam its daily business. Benar, Islam bukan letaknya pada nama, namun dilihat menggunakan 'Islam' sebagai jenama memberikan greater impact kepada khlayak.

Sebagai contoh - Kedai Runcit Islam (KRI). Di celah-celah kemeriahan industri kecil sederhana negara, tiba-tiba ada individu yang mewujudkan KRI untuk mengetengahkan pemasaran produk. Dakwanya KRI hanya akan menerima dan menjual produk yang terbukti halalan toyyiban supaya customers tidak lagi perlu ragu-ragu untuk membelinya. KDI juga akan memastikan premisnya bersih, pekerjanya ramah, bacaan alQuran diperdengarkan setiap kali ia dibuka, transaksi yang telus dan lain-lain.

Masyarakat menerima kemunculan KRI dengan berbesar hati. Tersebar seantero negara KRI sepatutnya menjadi pilihan utama kepada pengguna. Jika KRI tiadalah, barulah masyarakat boleh membeli daripada kedai yang lain. Duta-duta KRI yang terdiri daripada ustaz-ustaz lulusan realiti TV mula menggunapakai dalil naqli (kerana mereka lebih popular berbanding 'ustaz' sebenar yang tak reti berlakon menangis di pentas), memberikan fatwa menyokong perkembangan KRI.

Dan ia berlaku beberapa ketika.

Kini KRI berdiri megah dengan setiap cawangan sekurang-kurangnya satu cawangan di setiap daerah. Kedai runcit lain mula mendapat tempias berikutan permintaan terhadap KRI semakin meninggi. Namun malangnya, di sebalik semua itu, tanpa hebahan ramai, KRI mula tersasar daripada landasannya.

(..akan bersambung..)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...