insyaAllah. bersama kita berkongsi ilmu ;)

Wednesday, October 13, 2010

Bila saya nk jd baik, tp x boleh.

Bismillah walhamdulillah



Satu persoalan sengaja saya timbulkan, apakah beza antara mereka yang bercinta atas versi 'I dan you' dan bercinta dengan versi 'enta dan enti'.

1. Kalau orang biasa approach seorang wanita secara 'langsung' dengan lafaz : "I suka kat you lah , I nak couple ngan you boleh?" , apakah bezanya dengan muslimin yang approach muslimat secara 'langsung' dengan lafaz : "Ana berkenan ngan enti, nanti ana mintak akhi adjustkan untuk kita k".

Boleh x saya bgtw mak saya yg saya minat awak? Mintak2 mak saya faham apa yang saya rasa dan boleh jadi jurucakap saya untuk bagitahu mak awak yang saya minat kt awak. Saya x terasa sangat r nk kapel2 nih. So, apa kata klu kita nikah terus baru kapel? Baru style kn wk?

2. Kalau orang biasa belum apa-apa lagi dah memaklumkan kepada kawan-kawan bahawa : "I suka sangat dengan dia, kan best kalau dapat.", apakah bezanya dengan muslimin yang memaklumkan kepada sahabat-sahabat secara umum sebagai tanda 'booking' bahawa : "Ana suka dengan muslimat tu, enta jangan ambik pulak" ?

Kalaulah andaikata ada lagi orang yang awak rasa lebih menjaga awak. Awak bagitahu saya ek? Awak berhak atas kebahagiaan awak. InsyaAllah. Jodoh mmg hak mutlak Allah tp xsalah kalau kita ikhtiar kan? Man jadda wa jada. Kita sama2 yakin j lh yg Dia xkan sesekali pernah zalimi kita kn wk?

3. Kalau orang biasa cari peluang untuk rapat dengan wanita yang diminati, apa beza kalau ada muslimin suka pergi ke program dengan kehadiran muslimat yang berkenan di hati?

Pergi program sama2 ? bukan awak ad program awk n saya ada program saya k? kita tunggu lepas nikah je lah kn wk utk berprogram byk2 ea? Harapan kita, moga program2 yang kita organize or join nil eh bantu kita utk tmbah kematangn n kenalkan kita lagi amende erti hidup nih.

4. Kalau orang biasa bertemu sesama sendiri bercerita tentang jantina yang lain ,bebudak lelaki cerita pasal perempuan dan sebaliknya, apa bezanya kalau kita bertemu sesama sendiri, bercerita tentang muslimat dan sebaliknya?

Saya jadi modal awak k dgn kawan2 wk? saya x taw lh, tp saya mmg bwk pendekatan bwt senyap j dgn kwn2 saya. Xdlh pulak diorang tnya mnd2 mngarut kt psal awk. Baiklah kwn2 sy sembang psl apasal Manchester United xd beli star masa transfer season haritu. Em. Awk bukan bahan utk saya komersialkan kt kwn2 sy, n sy tahu diorang akn faham2 sendiri pasal 2.

Semua ini mungkin boleh berlaku jika kita gagal menjaganya. BERHATI-HATILAH...

InsyaAllah, setuju x? cinta kita ni, akan lebih terjaga dgn sebuah pernikahan? kn wk?


wallahua'lam. may Allah bless.

1 comment:

daniel yusof said...

no komen

"awk jgn tgu lama2 taw. bnda baik tak elok tangguh2"ha camtu.

barakallah. =>

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...