insyaAllah. bersama kita berkongsi ilmu ;)

Wednesday, March 16, 2011

menjaga hati ;)


Bismillah walhamdulillah.

*bangon tido. mandi. solat. ngadap equity.rsa malas. online. update. rsa rajin*
*parah2 ;(*

kalau org bwt slh.
mudah betul kita emo dgn org kn?
kalau kita lak bwt slh?
mudah betul kita salah kn org len kn?

2 mmg fitrah dia lh, kwn2.
sama j kita semua nih ;)

nk expect ap lg sbnrnya?
dh norma, ble kte bwt jhat kt org. org bwt jahat kt kte blek.
yg kita mngamuk2 kt org, mrah2 org.
mengapakah?
pastu bile kita kne marah pulak,
pandai. "xyah r emo2" + "kne lh tahan sabar"
uhuk3. tersedak sket.
sapalah sebut nama pg2 ni kn? ;p

hehehe.
btol lh 2, kwn2.
kita ni manusia,
n manusia tidak sempurna. ;)

bukak skru kepala.
sumbat dlm2.
n kunci ketat2 balik taw.
bia igt sket ;)

bila kita x suka org mrah kita, jgn lh mrh org, kwn2 ku syg.
bila kita xsuka org kacau keje kita, jgn lh kacau keje org, syg.
bila kita xnk kne kutuk, jgn lh kutuk org, syg.
bila kita nk org hormat kita, hormat lh mereka jgk, syg.
bila kita nk dilayan dgn adil, layan lh mereka dgn adil jgk, syg.
bila kita nak org mudahkn keje kita, mudahkn lh keje mereka syg.

borink r sy.
iskh2.

hidup ni trlalu sigkat utk mmbenci.

jgn rsa sbb kita dh byk pengalaman, kita boleh lawan cakap org.
jgn rsa sbb kita ad jawatan, kita rsa boleh marah2 org.
jgn rsa sbb kita 'baik', kita boleh cite buruk psl org.
jgn rsa sbb 'berpengaruh', kita dibenarkn utk benci dia.
salah salah and salah!
sgt xbleh, incek kwn2 ;)

jaga r hati kita, dgn jaga hati org.
mmg r susah. ad byk mnd yg kdg2 trlepas.
xplh. nk bwt cmn kn?
tp, considerlh ap2 yg tgh kita bwt, n akan kita bwt nih.
agak2 ad org terasa x?
agak2 ad hati2 yg bakal trluka x?

kalau kita bwt keje kerana Allah . Lillahi taala.
org xnk suka a.k.a benci k,
org tengking k,
cool sudah. sbb Allah ad dgn kita.

duduk diam2.
ckp pd diri sndri.
*nak lg feel, dok sorg2, pejam mata* ;p

"aku buat cmnih sbb nak eratkan silaturrahim, ukhwah fillah aku, smoga kami trgolong dlm golongan yg mndapat naungan pd hari yg tiada naungan 6t"

"aku buat cmnih sbb ni adalah sbhagian drp amanah Allah, yg trgalas sbg takdir ke atas aku, sbg ujian Allah, sama ada aku benar2 menunaikan amanah atau tidak"

kan best camtu?
ad kita buat x? hehe. setakat tahu j lh kn?

sy pnah ckp kt diri saya cmni taw. *dulu2*

"aku nak lawan bola dgn foreigner ni, sbb xnk bg dia rsa dia power sgt, smp mnyebabkn dia pndang rendah kt 'Malazi' n xnk dgr nasihat orang2 (ustaz) Melyu"

hahaha. then tgh2 pdang bleh pulah dpt kt kuning sbb tackle dia.
padan muka ko kne usung keluar padang! *tp, dia msok blek lepas 2* (-_-")
hahaha. xp, 2 org pggil pjuangan-di-sabil-Allah ;p

that's how kita create mind-set.
supaya later. if ad prob occur in the middle.
kita leh muhasabah blek, amnd lh slh kita ni.

"bleh jd Allah nk lakarkan takdiran yg lebih cantik drp aturan yg kita buat"

bukankah begitu adik-beradik saya? ;)

ok ok ok.
jom sama2 kita ubah.
lepas ni.
sila jaga hati orang.
then orang akan jaga hati kita.
xmaw dh nk attack2 org xtentu hala.
xmaw dh nk lawan2 ckp org bajet kita 'tahu' sgt.
xmaw jd nakal2 dh pasnih ;p

saya pn sma jgk sbnrnya.
2x8 jugak. sbb kita-tidak-sempurna kan?
terbuat salah? jgn r down, amik pgajran, ubah dan sila bgon blek.
ap nak susah2? Allah kn ada? ;)

wallahua'lam. n may Him bless us.

7 comments:

Afif Abdullah said...

teguran yg bermakna e...terima kasih daun keladi..aku buat pe'el ag,jgn segan nok tegur aku lagi...:)

Sheriel Aizan said...

Ee, sorry kalau ada buat salah dengan kamu :)

Daniel said...

saya jahat dengan kamu kan??

minta maaf kalu pernah saya jahat dgn ncik. sb saya sgt berusaha tuk jadi shbt terbaik ncik.kalu allah tak takdirkan kat sini, biarlah kat 'sana' nanti.saya ltak effort tuk jadi 'KSBB' kamu.dan saya tak nak hilang kamu.
allah dgn saya dan dgn kamu jugak.

=)

izzatghazali said...

tiga makhluk di atas ini adalah manusia perasan :)

izzatghazali said...

tiga makhluk di atas ini adalah manusia perasan :)

izzatghazali said...

tiga makhluk di atas ini adalah manusia perasan :)

Lia-De-Pinky-Leo said...

sangat touching... menusuk dlm hati... hm..,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...