insyaAllah. bersama kita berkongsi ilmu ;)

Thursday, September 29, 2011

senyum. bersenyum. kesenyuman.


Bismillah walhamdulillah.

Perubahan tampuk kepimpinan bagi sesebuah organisasi merupakan sebuah norma bagi sebuah realiti kehidupan. proses penggantian ini dinukilkan penuh jelas menerusi sirah2 nabawiyyah yg memperlihatkn setelah wafat baginda nabi, khulafa' rasyidin mekar sebagai pengganti. tumbangnya khulafa', muncul umayyah, abbasiyah dan uthmaniyyah sebelum kejatuhan Islam selaku pencorak tamadun dunia ketika itu.

Allah swt menceritakan dlm al-Quran betapa wujudnya kerajaan2 yg besar yg mendominasi dunia tatkala zamannya. Kerajaan Firaun, kerajaan Sulaiman as, kerajaan Iskandar Zulkarnain, semuanya bermula, dan berakhir. jatuh bangun sesebuah kerajaan merupakan fitrah yang ditetapkan oleh Allah sesuai dengan kelemahan kita sebagai makhluk. sesungguhnya hanya Dia-lah Pemilik Segala Kerajaan.

Kegilaan manusia kepada kuasa, bukan baru shaja diperkenalkn oleh kerajaan BN pada dasawarsa ini. Malahan, menerusi kalamNya, Allah menceritakan bagaimana Firaun pada zamannya lagi, mengupah ahli nujum utk meramal jatuh bangun kerajaan besarnya. bilamana ahli nujum berfirasat bahawa akan jatuh kerajaan Firaun drp seorang llaki drp keturunan Bani Israel, maka seluruh batalion askarnya dikerah untuk membunuh setiap bayi lelaki yang dilahirkan.
Namun, kuasa Allah jauh mengatasi upaya hambaNya. Musa as, yang dihanyutkan di sungai Nil menambat hati Asiah, si permaisuri raja. pujuk rayu isteri, membuatkan Firaun setuju membela Musa as, sebagai anak angkatnya. Nah, lelaki yang meranapkan kerajaan Firaun, dibesarkan di istana mewahnya sendiri. mahligai besarnya menjadi pelindung kpd seorang Nabi Allah. begitulah, indahnya perancangan Allah.

Di sebalik kegilaan zaman ini, usahlah risau para pejuang sekalian. agenda pemutihan warga asing yang dibimbangi bakal mendaftarkan sekalian pengundi. tuntutan2 Bersih yg sekadar dipandang sepi. gendang perkauman yg dipalu. teka-teki kemerdekaan Malaysia klip Undilah yg di-gam media. kes2 mahkamah yang terbengkalai. undang2 Allah diperlekeh. video seks, perbualan lucah. akan muncul apakah lagi selepas ini?

Namun, mereka berhak takut. yang menentang mereka bukan hanya kita. tp jiwa mereka sendiri. di sebalik lantang lidah bicara, tergugat jua pegangan di dada. keadilan di dunia, di mana bahagia? buatlah apa jua. mansuh akta apa. karikaturkan segenap rupa. keluarkan video2, rakaman2 lama. tapi INGAT! balasan Allah itu ada.

"Katakanlah (wahai Muhammad) : Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan!, Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu"
(surah Ali ‘Imran ayat 26)

Senyumlah. kita ada Dia di atas yang memerhati segala. dan kemenangan Islam itu tetap akan tiba, dengan apa jua cara meskipun ia tidak disangka2. bila mana Allah berkehendakkan ia, rancanglah apa sahaja. rujuklah siapapun ia. percayalah, Allah Maha Berkuasa, dan Dia-lah pemilik segala upaya. *senyum* :)

may Allah bless. wallahua'lam.

1 comment:

Muhammad Afif Abdullah said...

sebab tu aku cuba senyum sem ni..xmboh doh emo2..buat migrain aku makin teruk je...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...