insyaAllah. bersama kita berkongsi ilmu ;)

Friday, July 19, 2013

Tersebutlah Kisah Sebuah Hikayat


al-kisah tersebut kisah dua buah sekolah yang berada dalam satu kawasan. disebut SK Pasir Dua Butir (SKPDB) dan SK Pasir Berdengung (SKPB) lah adanya.

sayugia pada plot permulaan, kedua-dua sekolah ini pada mulanya hidup rukun damai, aman sentosa dalam melahirkan generasi yang mapan dan berdaya fikiran tinggi untuk meneruskan legasi kehebatan daerah itu di persada negara.
---
dan tidaklah cerita ini diriwayatkan jika tidak ada konflik. plot kisah ini berkembang apabila kebodohan seorang guru SKPDB secara ketara terserlah dengan mengugut untuk membakar majalah sekolah SKPB disebabkan warga SKPB tidak memilih wakil SKPDB untuk menjadi juri musabaqah. Lantas, PIBG SKPB lantas menggesa tindakan diambil oleh Pegawai Pendidikan Daerah (PPD) terhadap guru tersebut.

Namun, disebabkan kebanyakan pegawai pendidikan merupakan guru-guru yang dinaikkan pangkat daripada SKPDB, tiada tindakan diambil. cerita didiamkan. walaupun demikian, menurut riwayat ini, marah warga SKPB mula mengakar dalam nurani mereka.
---
Beberapa purnama berlalu. Sempena Hari Sukan SKPDB, semua pelajar dan guru SKPDB diwajibkan untuk memakai seluar yoga sempena memperingati sejarah penubuhan sekolah tersebut. disebutkan dalam kitab kuning, pengasas sekolah tersebut merupakan penggemar seluar yoga sewaktu jogging. salah seorang pelajar SKPB secara bodoh telah memuat-naik gambar di Friendster. gambar dia berseluar trek panjang dengan caption, 'Selamat Memakai Seluar Yoga, bro!'. Disebabkan friendlist pelajar itu bukan-lah daripada kalangan SKPB semata, malah turut di-approve-nya friend request daripada SKPDB, maka gambar ini tersebar kepada seluruh lapisan masyarakat marhaen di perkampungan itu.

Gegak-gempita seluruh warga SKPDB mengutuk tindakan pelajar tersebut kerana disifatkan telah menghina prestij Hari Sukan SKPDB dengan tindakan pemuat-naikan tersebut. PPD secara steady mengeluarkan pekeliling untuk menggantung lesen perguruan guru tersebut, menfailkan saman writ sitaan terhadap rumahnya, dan menyimbah air sirap laicikang ke tingkap kereta pelajar yang belum cukup akal itu. semuanya dengan alasan, perbuatan guru SKPB tersebut telah mencemar kedaulatan dan ke-gah-an nama baik SKPDB.
---
Ironinya ialah, tiada tindakan diambil untuk para pelajar SKPDB yang kerapkali ponteng sekolah dengan lencana sekolah tertera di seragam mereka. tiada tindakan diambil kepada pelajar yang secara bebas menghisap rokok di belakang bengkel Kemahiran Hidup selepas makan di waktu rehat. tiada usaha mencegah mahupun membanteras gejala buli budak, bergaduh dan sewaktu dengan-nya.

Apa yang mengundang polemik adalah :

1) di mana integriti PPD dalam menjaga nama baik sekolah? unsur memihak yang ketara, dijangka mampu menyemai persaingan yang tidak sihat kepada dua buah sekolah tersebut. jika tindakan diambil kepada warga SKPB yang menjatuhkan nama baik SKPDB, mengapa tiada tindakan setara diambil kepada warga SKPDB terhadap perlakuan menghina majalah sekolah SKPB sedangkan majalah sekolah merupakan imej sekolah?

2) sejauhmana warga SKPDB serius dalam usaha menjaga nama baik seterusnya mengangkat martabat SKPDB ke arena MSSM? serius menggunakan kabel PPD menghukum terhadap warga luar yang mencemarkan sahaja? di mana serius itu hilang untuk membanteras gejala pencabulan institusi SKPDB dalam kalangan warga SKPDB sendiri?

dan kemelut dua sekolah ini berakhir dengan anak pengetua masing selamat diijabkabulkan 12 hari lalu dengan kurniaan 5 cahaya mata. demikianlah adanya sebuah kisah untuk merehatkan minda anda sementara menyambung bacaan Quran di Surah Yunus untuk menghabiskan juzu' hari ini.
----
p/s : sumpah pegang bahu tiga kali, hasil tulisan ini tidak ada kena mengena dengan apa-apa, mana-mana, atau siapa-siapa. ia hanyalah ruang untuk aku membuat status semata-mata, sekadar menceritakan perihal dua buah sekolah, dasawarsa yang lalu.

Izzat Ghazali.
bukan-siapa-siapa.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...