insyaAllah. bersama kita berkongsi ilmu ;)

Wednesday, March 29, 2017

Peringkat Seterusnya

Bismillah walhamdulillah.
Dengan nama Allah dan segala puji bagiMu ya Allah.




Menjadi dewasa bermakna kau kena bersedia untuk buat satu keputusan, yang mana impak keputusan tu akan turut sama menjejaskan mereka yang berada di bawah tanggungan kau. Berbeza dengan menjadi remaja, keputusan kita walau bagaimana bodoh sekalipun tetap ada orang yang kau boleh jadikan benteng untuk backup kau, which is in most situation : mak ayah. Dan lagi berbeza dengan jadi kanak-kanak yang kau tak perlu nak decide satu apa pun, even esok nak pakai baju warna apa.

Dan kerana tanggungjawab menjadi dewasa ni tandanya kau evolving daripada satu tahap kepada tahap yang lain - dan tentunya tidak boleh dielakkan (kecualilah kematian) - fasa penerimaan kau terhadap sesuatu kenyataan pun mungkin berubah sementelah perspektif yang terpampang depan mata kau belum pasti sama dengan apa yang kau lihat dulu. Dan kerana itu, kita yang akan datang mungkin akan marah kita yang hari ini atas kenaifan kita menilai sesuatu dan menyebabkan kita yang akan datang menerima kesannya.

Dan inilah peringkat seterusnya dalam hidup, untuk buat kau terus melangkah. Bilamana berada di tempat yang sama, sudah tidak memadai dengan bertambahnya usia kau, bertambahnya keperluan kau.




Aku menulis hari ini, sebagai peringatan untuk aku yang akan datang - bahawa aku sedar dan memahami risiko besar yang diperjudi sementelah langkahan ini dihayun, lompatan ini dilonjak. Akan sampai kepada tempat yang sama, atau tempat yang lebih baik, atau jatuh terus. Dan biarlah. Takdir ni datang daripada perkataan 'qadar : keupayaan/kemampuan. Buatlah apa yang terbaik setakat yang termampu - dan let Allah take care of the rest.



فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا
"Karena sesungguhnya bersama setiap kesulitan ada kemudahan. Sesungguhnya bersama setiap kesulitan ada kemudahan.

Moga Allah redha.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...