insyaAllah. bersama kita berkongsi ilmu ;)

Tuesday, May 26, 2020

Blessing In Disguise

Bismillah walhamdulillah. 

Saya adalah antara yang mendapat pelepasan pulang pada awal PKP baru² ini dan , hanya sempat meluangkan 8 hari di rumah, dek kerana anak-anak ditinggalkan di kampung semasa cuti sekolah, seterusnya meluangkan masa kira-kira 2 bulan di kampung. 

Hikmah yang tersembunyi : 

1) saya kira daripada umur 13 tahun, inilah kali pertama saya menghabiskan 30 hari Ramadan di rumah. Bersahur & berbuka bersama, tadarus, terawih, qiyamulail, mathurat. Kalau duduk bersendiri, hampir mustahil saya boleh buat sesempurna di sini. 


2) Belong boleh puasa penuh sebulan. Terima kasih sebab ada Poksu, Belong ada 'pencabar' yang keep on pushing him untuk terus puasa. 


3) Pengaruh Aki & Wan dalam pendidikan anak-anak. Baru beranak tiga, saya masih lagi tercari-cari sistem yang tepat untuk tarbiyatul aulad. Compare dengan Aki & Wan yang dah ada pengalaman bereksperimen dengan 10 produk, tentu sekali approach mereka lebih tepat. Buktinya, Belong kena azan, Bengoh dah tahu kena baca Iqra lepas solat, dll. 


4) Banyak aktiviti bermanfaat boleh buat di rumah, sebab biasanya balik sekejap. Contohnya 4 hari, jadi tak sempat saya nak buat apa-apa yang besar di rumah. Tapi bila 2 bulan, saya sempat kemas stor, baiki atap, tukar paip, kemas bilik, buat gerey dll dengan adik-adik lain. 


5) Ada cukup tangan nak layan Bengoh & Kakteh. Anak yang besar ni perlukan banyak perhatian, dan kita suami isteri ni kadang-kadang tak menang tangan pun kalau duduk sendiri. Apatah lagi masa tengah PKP, tambah² dengan Ramadan lagi. Kat sini Anjang, Kakak, Abang, Uda, Alang semuanya kena layan budak-budak. Sampaikan Bengoh pun tahu Syafiq Goh 😑


6) Peluang menyumbang kepada masyarakat lebih besar. Dengan kapasiti Abah sebagai Penyelaras DUN & Mak pulak sebagai MPKK, ada banyakkkk kerja yang boleh tolong buat. Dan bagusnya anak banyak, cukup dengan anak sendiri je turun buat dah tak payah harap AJK datang buat. Daripada buat serahan ayam & sayur, sampaikan kepada edaran biskut raya, semua boleh pakai khidmat anak-anak. (Inilah keuntungan anak ramai 😅)


7) Memacu semula ZAE. ZAE ditubuhkan sejurus selepas Abah dihentikan perkhidmatan di kilang bertahun dulu. Core business awal ialah u untuk supply roti, kek, pastri kepada pasaran tempatan, termasuklah sekolah, syarikat, pejabat, selain kedai-kedai runcit, dan warung-warung makan. Pada kemuncak era, ZAE pernah masuk bersaing dengan jenama gergasi di pasaraya besar Mydin, Sabasun dll. Tapi disebabkan ketidaktentuan pasaran bahan mentah, ditambah kesibukan Mak Abah, ZAE kehilangan gist & booster untuk terus bergerak ke hadapan. Saya berharap kami adik beradik terutamanya Alang Uda boleh meneruskan legasi bisnes ini memandangkan peluang ia sangat besar. Di musim Ramadan ini sahaja, kami berjaya menyiapkan hampir 1500++ bekas kuih raya yang ditempah pelanggan. Itupun daripada kelompok terdekat. Kalaulah dipromosi dengan betul, saya percaya dengan peralatan yang ada, tenaga kerja yang betul & pengalaman Mak Abah, setakat 10,000 bekas pun ZAE boleh buat - insyaAllah. 


8) Luang masa bersama adik-adik. Bahagian tidak sedap menjadi anak sulung ialah kita ialah orang pertama 'meninggalkan' keluarga. Bila masuk sekolah asrama, sambung di Universiti, kerja di luar, berkahwin, beranak pinak. Cerita yang diulang hanyalah memori sementara. Saya paling banyak masa dengan Angah, berbanding yang bawah-bawah. Justeru peluang dikuarantin 2 bulan ini adalah satu rahmat untuk mencipta lebih banyak kenangan & mengenal adik beradik sendiri.


9) Catch up dengan sanak saudara. Bila banyak masa di rumah, jadi banyak peluang boleh ziarah sanak saudara. Allahyarham Abam pernah sebut, takkan ada orang merempat kalau ahli keluarga tak biarkan ahli keluarga dia. Well its true. Ada banyak orang berjaya, tapi dia tinggal keluarga. Hopefully kita tak jadi macam tu jugak.


10) Re-evuate LIFE. Sebab yang paling bijak adalah yang sentiasa muhasabah. Bila kita sendiri, kita cenderung untuk rasa kita dah betul, kita dah baik. Tapi bila ada sesuatu untuk compare, baru kita nampak apa yang boleh kita betulkan, tambahbaik dan ubah balik. 

Sekdar menulis untuk ingatan masa mendatang dan semoga bermanfaat. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...