insyaAllah. bersama kita berkongsi ilmu ;)

Wednesday, January 20, 2021

RASA NAK MATI

Bismillah. 

Saya tulis ni untuk ingatan sendiri. Dan semoga menjadi muhasabah bersama. 

Kepala rasa pening sangat semalam, macam ada benda dalam kepala. Belakang belah kiri, kadang² dia main kat area tengkuk. 

Saya nak cepat² tidur je, dengan harapan bila bangun esok, sakit kepala ni hilang. 

Tapi tak. Tak boleh. 

Sebab dia ada denyut yang kadang² datang, dan macam bawak letrik. Dia siap boleh bergerak², sekejap kat bahagian atas telinga, lepas tu belah bawah tengkorak kepala. 

Dan sekali dia mari, memang terangkat punggung jugaklah tahan dia punya ngilu. 

Lagi teruk bila sebab pening kepala, memang saya baring je. Tulang belakang dan rusuk pun dah sama rasa lenguh sebab asyik kena tanggung berat badan je. 

Nafas pulak jadi pendek² sebab badan dah penat nak tahan sakit. 

Bila dah macam tu, konon² nak tambah vitamin dalam badan lah apa semua, nak makan itu ini. Bagi sakit kurang dan boleh tidur. 

Rusukkiri la ke hulu ke hilir ambikkan oren, belah tembikai, potong kek, isi air. 

Dan saya takleh lari daripada fikir - 
Nak mati dah ke aku ni? 

Sebab sakit dia ni tak pernah saya rasa. Mengalir jugak la air mata bila dah lama-lama. Skala dia pulak tak seragam, ada yang boleh layan, ada yang boleh terangkat, ada yang sampai boleh bawak mengucap.

Terbayang² macamanalh isteri & anak-anak nanti. 

Harapnya Firwan & Yazmir terus boleh datang bagi takaful, jangan dia buat hal buat senyap sudah. 

Rasa nak call Angah Bengah suruh datang, kang jenuh jugak rusukkiri nak tengokkan jenazah saya nak tunggu pagi. Tapi time ni PKP, lagi lah nak gerak malam aduhh. 

Huhuhu punyalah banyak fikir 😂

Betullah sakit tu muhasabah. 

Semoga kita menghargai & mensyukuri nikmat sihat, dan menjaga amanah sihat dengan baik. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...