insyaAllah. bersama kita berkongsi ilmu ;)

Wednesday, March 28, 2018

Buat Macam Juara.

Bismillah walhamdulillah.
 
Aku tulis post aku kali ni, lepas je aku balik Zohor kat surau belakang, sebelum tu siap tidur konon Qailullah di saat aku tengah puasa. Kohkoh. Bapak riak kan? (walaupun viewer tak seberapa hahaha). Aku tulis untuk diri aku sendiri, dan untuk waris-waris aku (atau sesiapa yang boleh dapat manfaat, ambil pengajaran) dan harapnya boleh tolong bila aku dah takde nanti insyaAllah.

Aku nak kongsi sikit, KITA ADALAH APA YANG KITA RASA.

Kita rasa kita sakit? Kita boleh jadi sakit.
Kita rasa kita pandai? Kita boleh jadi pandai.
Kita rasa kita fasih? Kita boleh jadi fasih.

Sifirnya ; kita rasa kita A, kita boleh jadi A.
Kenapa 'boleh jadi' sebab ada barrier yang boleh jadi antara apa yang kita rasa, dengan apa yang kita jadi.

which is - BUAT.

Contohnya,

Kita rasa kita bijak, kita boleh je jadi bijak betul-betul. cumanya : kita kena buat lah apa yang orang bijak buat. Kena rajin membaca, kena banyak tanya orang, kena try buat sendiri. Kena ada latih tubi. dan lastly, kita tak payah 'rasa' dah kita bijak. Sebab kita memang dah bijak.

Clients (anakguam) selalu anggap aku berjaya. Katanya di usia semuda ni aku dah boleh run own legal firm. tak masuk pujian lagi bila ada client yang rajin, jenis nak follow bila ada submission. memang aku buat court tu macam pentas bertanding debat la. so berkicap la abang bagi haha.

tapi sebab aku tahu aku ni macamana, aku langsung tak rasa aku berjaya. so kadangkala aku moody, rasa down tak bersebab. mentaliti ini yang sepatutnya aku rasa aku kena ubah.

aku kena fikir yang aku ni berjaya.
sebab dengan fikir aku berjaya, aku 'mesti' bertindak macam orang berjaya - which is bukan macam aku buat kadang-kadang.

Peguam yang berjaya, lepas habis court, lepak sekejap buat syarat, (untuk marketing, update cerita dengan kawan-kawan), terus balik office, setelkan mende lain pulak. Aku esok ada kes, 1-2 hari sebelum tu baru aku mula nak buat hahaha. tak berjaya langsung. orang berjaya prepare hujahan, siap masuk library baca journal blabal, aku kat ofis siap cabut baju depan meja jumpa 2-3 kes lexis nexis, kira on dah. huhu.

Jom buat macam apa yang kita nak jadi guys.
Walaupun kita tak 'physically' jadi pun lagi, tapi dengan 'mentally' jadi tu insyaAllah akan jadi move besar untuk kita real jadi sometime soon.

InsyaAllah.

sebab tu ada tagline membesarkan bagaikan juara kan?


Izzat Ghazali.
yang asyik
busy tak buat apa-apa.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...