insyaAllah. bersama kita berkongsi ilmu ;)

Monday, June 4, 2018

Ramadhan 2018

Bismillah walhamdulillah.

Ada macam-macam cerita berkenaan puasa kali ni, so rasa rugi jugak sekadar lalu dan lupa tanpa kita (baca : aku) ambik pengajaran tentang apa yang dah berlaku supaya kebodohan yang sama tak berulang di masa akan datang.

1) Puasa kali ni masing-masing tak boleh nak move-on dengan PRU.
Bagi yang menang masih sibuk duduk jual muka, lobi itu ini nak suruh lekat nama kat mana-mana lantikan. Kerajaan baru pulak tengah sibuk apa nak buat dengan rumah yang pertama kali dihuni yang khabarnya dah rosak teruk akibat kegilaan penghuni lama. Sebagai pemilik baru, mestilah jadi tanggungjawab untuk baiki apa yang punah, betulkan apa yang rosak, ganti apa yang dah takda. Cumanya, bagi aku - tak perlulah kot kita duk sebar cerita pemilik lama dulu pakai toilet duduk tapi flush rosak kat jiran sebelah. Ataupun, pemilik lama takde dapur pun untuk masak, selama ni makan bungkus. Well, bagi aku (yang tak reti ni) : mentaliti pembangkang sesuailah kalau kita nak mulut besar bagitahu orang semua menda. Sebab sesuai dengan position kerajaan, orang dah tahu dah kau berkuasa atas semua mende. So buat yang terbaik, melalui undang-undang dan tentunya berlandaskan agama. 

2) Aktiviti kebajikan yang rancak, tapi ramai yang mengelak.
Masalah paling besar kepada gerakan kebajikan dunia selain daripada dana, adalah kekurangan penggerak. Sebab itu, sukarelawan untuk aktiviti sebegini akan dipromosi selalu, sebab memang takde orang yang boleh commit selalu. Isu dia bukan sebab  tak selalu, isu dia sebab tak pernah. At least kalau sekali datang tunjuk muka is good enough kalau lepas tu kau nak pakai alasan sibuk. Kalau katakanlah tak boleh go hari kerja, kita buat jugak hari cuti, tapi muka kau tetap takdak. Huhu. Biasalah, kita bukan organisasi kaya - kau turun sekali kau dapat 100. Kalau betul ada offer, patah kaki pun orang merangkak datang kan? Tapi sebab kerja khidmat kepada masyarakat ni susah, penat bukan boleh minum air pulak tu, dahlah takde TV tayang muka kau pikul beras kan? Sebab tu sampai sekarang, Charity Event mesti jemput artis, sebab nak coverage so baru budak-budak ni keluar daripada sarang tunjuk muka. Takpelah insyaAllah, dengan 2-3 kerat yang istiqamah lagi, aku mintak sangat, moga Allah bagi kelapangan untuk aku pergi. Sebab looking down is the best way to see how high Allah had hold you. Daripada situ terbit syukur, dan harapnya dengan syukur tu boleh bawak aku lebih dekat Dia. 

3) Kerja yang banyak, dan dada yang sesak. 
Aku tak masuk ofis langsung bermula daripada penamaan calon, sampailah kepada pengumuman keputusan, dan kemudian ada tugasan pulak itu-ini untuk Terengganu. Alhamdulillah pengalaman yang baik untuk aku walaupun sumpah penat. Masalah pulak, bila kerja ofis tak terbuat. Kat sini buat aku jadi dilema. Aku minat untuk terus mendalami usaha mengisi kemenangan, namun aku sedar yang dengan jadi peguam lagi sedap aku boleh bantu orang. Dan barang makin in, tapi takde yang out. Aduhh. Aku azam awal nak bertapa sebenarnya sepanjang puasa ni, duduk je diam-diam dalam ofis susun balik satu-satu. Tapi pulak, bila aku perasan item 2 tu takde sambutan aku jadi tak sedap jugak. Bodohlah aku tak isi Ramadan dengan benda bagus yang tak selalu diganda sebanyak tempoh waktu in kan? So dada jadi sesak. Orang datang office, orang call, orang ajak jumpa, bukan nak mudahkan masalah kau, makin tambah. Hahaha. Sebab tu zaman belajar dulu, lawyer ni kena kental, sebab memang tugas kau kena fikirkan masalah orang.

 Ok setakat ini itu dulu, sebab aku nak prepare affidavit sikit ni ada orang nak datang sign karang. Allahu.

Semoga kita sentiasa dalam kasih sayang Allah.

.izzatghazali
.orang puasa tapi tak terisi mana



melawat orang sakit

pusat penjumlahan undi

takwim ramadhan

preparation

iftor tepi pantai

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...