insyaAllah. bersama kita berkongsi ilmu ;)

Wednesday, November 4, 2009

One passed, five to go

Bismillahi walhamdulillah~

Posting ini dilakar tatkala roomate2 sekalian sedang leka menjayakan rancangan masing2. Hisham Marzuki mungkin sahaja sedang tidur, lantaran kepenatan menyerap nota2 untuk exam Syariah esok. Kebarangkalian Raafiq Zakaria untuk main Footbal Manager pula sangat tinggi, memandangkan tabiat beliau yang sudah tidak dapat dinafikan lagi. Yusri Yusof pula sememangnya sedang menghabiskan masa2 terluang menonton movie2 yang tidak pernah berkehabisan itu, sementara Izzat Ghazali ini baru sahaja bangkit dari pembaringan yang panjang rentetan daripada peperangan Tort di belahan bumi yang bertentangan tadi.

Alhamdulillah, hasil daripada pertapaan bersama Abang, Dhue, Nasrul, Daniel, Iena, Syaza, Ain ternyata memberikan impak yang aku sendiri tidak pasti ia besar, atau kecil. Cukup atau xcukup untuk menjamin keputusan yang lebih baik. Apapun, aku tega berpegang pada pesanan Rabbul Alamin dalam surah Fussilat, ayat 46 mafhumnya ; dan barangsiapa yang menunaikan kebaikan, kepadanya lah beroleh kebaikan itu, barang siapa yang berbuat kejahatan, kepadanya jualah kejahatan itu akan dikembali, dan Allah sekali-kali tidak menzalimi hambaNya. Daripada lain, ayat ini jelas mempamerkan kepada kita, apa sahaja yang kita lakukan, baik maaruf mahupun mungkar, baik study ataupun tidak, semuanya akan berbalik kepada sekujur jasad kita sendiri. Ini amat bertetapan dengan pepatah arab yang tidak ditransilasi, man jadda wa jada.

Baru sahaja membuka slide show UNGS sebentar tadi, 5 minit mata merenung skrin, fikiran terlontar jauh. Sedangkan selama ini 3jam melekatkan mata, untuk menelusuri dunia tanpa sempadan dengan internet, langsung tidak menjadi masalah. Kuselak-selak semak buku di meja, menebas mana yang patut, mencari note2 UNGS, tapi sayang, pencarian menemui kebuntuan. Mood belajar terus hilang, terbang tinggi digantikan dengan penyesalan, “apsal xbuat nota UNGS awal2 sem dulu?” Dan episod2 sama di akhir sem terus dimainkan kembali.

Semoga Allah mendengar rintihan2 hati kita semua, yang menangis merayu akan diberikan apa sahaja yang kita pinta, tanpa kita sedar yang kita selalu melupakan hak2 Dia~ semoga Allah tidak menguji kita dengan ketetapan yang sukar untuk kita diterima~ semoga Allah memberikan kekuatan kita untuk kita memenuhi tuntutan2 sbg pelajar, anak , sahabat dan teristimewa sebagai hambaNya~ semoga Allah membuka pelusuk hati2 kita, dan dimudahkan proses asimilasi ilmu dengan diri kita~ insyaAllah, kejayaan akan menjadi milik kita bersama~

Amin~

[tangisan perut lantang kedengaran]

2 comments:

daniel yusof said...

E!!! chaiyyok E...aku nak dapat gempak macam ko nt!

incek.loyer said...

haha~ ak xpower r~ xdpt 3.5 pon~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...