insyaAllah. bersama kita berkongsi ilmu ;)

Sunday, November 29, 2009

Singkapan aidiladha

Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar, walillahilham~

Sirah menyingkap kepatuhan Ismail AS menerima perintah Allah, rela sekujur jasadnya dikorbankan sebagai lambang pengabdian kepada Allah swt. Ismail AS tidak gentar pabila ayahanda mengkhabarkan mimpinya sebaliknya komited menjunjung titah Allah SWT menyanggupi dirinya disembelih. Berat dugaan melanda hati, segalanya bermula apabila Allah mengarahkan agar Siti Hajar ditinggalkan di tanah kontang jauh dari penempatan ramai. Dan apabila zuriat menginjak usia remaja, tibalah perintah agar cahaya matanya dikorbankan. Dahsyatnya dugaan Allah menimpa Ibrahim.

Namun, di sebalik segala ujian itu, Ibrahim tetap melafazkan syukurnya seperti mana yang termaktub dalam Surah Ibrahim,38 ; Segala puji bagi Allah yang telah menganugerahkan kepadaku di hari tuaku Ishaq dan Ismail. Benar, Tuhanku benar-benar Maha Mendengar (memperkenankan) doa hambaNya. Bagaimana seandainya kita berada di tempat baginda? Cukup kuatkah serangkai hati ini menahan dugaan maha hebat itu? Wajarlah Ibrahim dimasukkan dalam golongan ulul’azmi dan didoakan oleh lidah-lidah umat akhir zaman, hari demi hari dalam bacaan tahiyyat kita.

Pensyariatan korban dijelaskan dalam al-Quran sebagaimana firman Allah swt, suratul al-Kauthar;2, yang mafhumnya ; “Maka lakukanlah shalat kerana TuhanMu dan berkorbanlah (sebagai ibadah dan mendekatkan diri kepada Allah)”. Di sebalik penyembelihan binatang al-an’am itu, setiap Muslim yang berkorban akan dikurniakan satu kebaikan bagi setiap bulu binatang korbannya, hadith riwayat at-Tirmidzi. Selain itu, korban juga dijadikan sebagai penebus dosa. Rasullullah pernah menyuruh putri baginda Fatimah, agar menyaksikan sembelihan binatang korban. Sesungguhnya dengan titisan darah binatang tersebut, dosa-dosa kamu akan diampunkan, riwayat al-Bazzar dan ibnu Hibban.

Rungkaian sirah juga tidak hanya menumpukan kepada Ibrahim AS yang sanggup mengorbankan puteranya, akan tetapi banyak lagi tokoh-tokoh disajikan dalam kitabullah menceritakan perihal kerelaan mereka berkorban demi mengangkat keizzahan Islam di muka bumi Allah ini. Khadijah mengorbankan hartanya, Mashitah mengorbankan jiwanya, dan banyak lagi nama-nama besar yang mengorbankan hidup mereka demi Islam. Sehubungan dengan itu, di mana kita sekarang? Tidak teringinkan kita untuk turut menempa nama sebaris dengan mereka, yang mengorbankan segalanya demi Islam?

Marilah kita sama-sama menginsafi di mana kita pada pandangan Allah sebenarnya? Sejauhmana kita berkorban demiNya?Setakat mana pengorbanan kita bersih dari sebarang karat mazmumah sekaligus diterima ke hadratNya?Dan seterusnya bermujahadahlah untuk sama-sama kita perbaiki diri agar hidayah Allah sentiasa mendiami hati-hati kita, redha Allah selalu menaungi derap langkah perjuangan kita.

Salam Aidiladha~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...