insyaAllah. bersama kita berkongsi ilmu ;)

Sunday, November 22, 2009

Siapa kamu sebenarnya?


Dengan asma’ Allah yang ar-Rahman dan ar-Rahim~

Mohd Asri Zainal Abidin. Kontroversi berkaitan dirinya tidak pernah padam. Gaya penyampaian yang dikatakan cakap lepas, lirik lagu ciptaannya, kontrak sebagai mufti yang tidak disambung, penolakan tawaran sebagai Pengerusi Yadim, penyerahan memorandum PGSM bagi membantah lantikan Asri kepada YDP Agong, dan yang terbaru berita penangkapan oleh JAIS lantaran tidak memiliki tauliah untuk memberi ceramah. Siapa kamu sebenarnya? Asri Zainal Abidin bukanlah nama besar dalam dunia politik, tetapi kepakaran beliau dalam agama, kefasihan beliau dalam ilmu Hadith melayakkan beliau pernah diangkat sebagai mufti di sebuah negeri kecil di utara Malaysia, Perlis.

Asri Zainal Abidin dikaitkan dengan fahaman Wahabi, namun sesungguh hati beliau menafikan, agak berat juga tuduhan ke atas Asri Zainal Abidin sebenarnya, dikatakan menolak fahaman Ahlul Sunnah wal Jamaah, beliau turut dikecam lantaran menolak hadis daripada imam-imam besar. Asri Zainal Abidin tidak gelabah di sebalik penangkapannya, ketenangan yang terpancar tatkala penahanan beliau sewajarnya ditaktrifkan kekuatan hatinya menghadapi ujian Allah itu.

Sehari selepas penahanan, Asri Zainal Abidin diangkat menjadi hero Malaysia, 3 Akhbar utama Negara menceritakan bagaimana rakusnya JAIS menggunakan kuasa. Encik Najib dan Encik Muhyiddin cepat-cepat menyangkal adanya campurtangan kerajaan dalam hal ini sambil mengisytiharkan JAIS tidak tertakluk kepada kuasa milik kerajaan persekutuan, tapi kerajaan negeri Selangor yang merupakan negeri PAKATAN. Encik Hassan Ali cepat-cepat menolak tanggapan ramai dengan mengeluarkan statement beliau tidak tahu-menahu tentang operasi JAIS itu. Siapa sebenarnya bertanggungjawab ni?

Hasil pengembaran 5 hari di bumi Utara, terdapat khabar yang Asri Zainal Abidin merampas mikrofon daripada seorang imam yang ingin berdoa selepas solat. Cara penyampaian yang dikatakan berlebihan dan keras dan juga ketiBenarkah? Wallahua’lam, namun andai kata ia benar, perlukah Asri Zainal Abidin berbuat demikian? Bukankah sepatutnya Asri Zainal Abidin berlapang dada menerima prinsip keterbukaan dalam jemaah? Tidakkah kelihatan seperti JAIS agak keterlaluan dalam hal ini? Adakan Asri Zainal Abidin mampu mencetuskan suasana tidak harmoni di kalangan rakyat sebagaimana didakwa? Besar sangatkah kesalahan menyampaikan kuliah tanpa tauliah berbanding berkelakuan sumbang di tempat awam, tidak menunaikan solat, dan pimpinan yang pecah amanah? Mengapa JAIS tidak memanggil Asri Zainal Abidin untuk berdiskusi, menasihati, ataupun memberi amaran sebaliknya tanpa basa-basi terus menahan?

Tidak berminat saya membangkitkan persoalan mengapa sehingga hampir 30 anggota polis dikerah untuk menahan Ustaz Asri, mengapa hampir semua pimpinan tertinggi Malaysia menyatakan sokongan terhadap Ustaz Asri, kuasa Jais di bawah tangan ghaib siapa, ulasan mantas YDP Yadim, Encik Nakhaei dan sebagainya. Perbezaan pandangan ulama’ bukanlah perkara baru dalam dunia Islam, lebih-lebih lagi apabila latar belakang muslim yang tidak sama. Sesungguhnya, khilaf di kalangan ulama’ adalah rahmat.

Dalam mencari sebuah konklusi, Yusuf Qardawi mengklasifikasikan ilmu Aqidah itu terbahagi kepada 2, yakni, Usul Akidah dan Furu’ Akidah. Usul Akidah membicarakan ilmu yang bersumber terus daripada Quran, dan tidak terdedah kepada sebarang tarsiran mahupun ta’wilan, sepertimana keEsaan Allah, kesempurnaan sifatNya dan banyak lagi. Di sebelah bahagian lagi, Furu’ Akidah mengangkat isu yang bertatutan dengan ilmu yang bersumberkan Quran atau shahih Hadith, seperti, syafaat di akhirat, penurunan Nabi Isa dan sebagainya.

Bagi orang awam seperti kita, kita dibolehkan tata’buq dengan amalan ulama’ tempatan. Tidaklah menjadi isu seandainya kita tidak beramal mazhab Syafie lantaran kita sebenarnya menyangka kita adalah pengikut mazhab itu sedangkan dalam ibadah dan muamalah kita, ada juga tindakan kita yang membelakangkan fahaman Syafie, sebagai contoh cara pembayaran zakat fitah. Hakikat jelas di sini, bagi orang awam di Malaysia, mazhab Syafie hanya dianggap sebagai rujukan utama dalam memahami nas al-Quran. Itu sahaja.

Adalah sesuatu yang tidak wajar seandainya kita menuduh ijtihad imam-imam lain sebagai Wahabi lantaran ia adalah hasil ijtihad mazhab Sunnah yang lain. Tidak membaca Qunut dalam solat Subuh adalah ijtihad imam Hanafi, menggoyangkan tangan ketika tashahhud solat merupakan pandangan imam Maliki, tidak membaca bismillah dengan kuat di awal solat datangnya dari perspektif pemikiran Imam Hanafi dan banyak lagi sebenarnya seperti tidak berwirid selepas solat, kedudukan tangan semasa berdiri dalam solat dan banyak lagi.

Daripada pandangan ulama, istilah wahabi dipelopori musuh Islam dari kalangan kuffar dengan ambisi untuk memecahbelahkan kesatuan umat Islam. Kebenarannya, wahabi dalam penulisan ulama’ terdahulu bukannya merujuk kepada sebuah mazhab khusus sebaliknya ditujukan kepada amalan pengikut Muhammad al-Wahab di Saudi suatu ketika dahulu.

Ulama’ yang terbaik adalah mereka yang meninggalkan kontroversi dan konfrontasi dengan alim setempat, tidak mengamalkan pandangan mereka tetapi tidak juga mencemuh dan menghina pandangan yang berlawanan dengan pendapatnya. Memetik riwayat Ali Abi Talib ; putuskanlah hukuman menurut apa yang kami biasa putuskan (adat), sesungguhnya aku tidak gemar akan perbezaan agar masyarakat boleh terus berada dalam satu jemaah. Ahmad ibnu Hambal pula mengingatkan, tidak wajar bagi seorang ahli Fiqh, mendorong orang ramai mengikut pegangannya, dan berkeras memaksa agar pendapat diamalkan.

Firman Allah swt ; Dan taatlah kamu kepada Allah dan Rasulmu, dan janganlah kamu berbantah-bantahan, yang mengakibatkan kamu menjadi gentar dan hilang kekuatan, dan bersabarlah. Sesungguh Allah bersama dengan orang yang sabar (al-Anfaal : 26). Pertelingkahan pendapat sesama insan adalah lumrah sebagaimana kita meminati warna yang berbeza. Usahlah kita terus-terusan berbeza pendapat, saling menyalahkan, sebaiknya berlapang dadalah. Sesungguhnya, warna yang berbeza itulah yang mengangkat keindahan Islam.

[hasil rujukan dalam kitab Kayfa Nata’amal Ma’a Turath wa at-Tamazhab wal Ikhtilaf, al-Qardawi]

3 comments:

izzatghazali said...

hehe~ agak lambat post sebenarnya~ bizi exam~

Daniel said...

kesian yer dr asri smpai mcm tu skali org dengki kat dia...alhamdulillah abah aku still tak didengki sesiapa kerana tauliah abah aku sgt valid

Daniel said...

aku rindu sgt kat ko e...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...