insyaAllah. bersama kita berkongsi ilmu ;)

Tuesday, November 2, 2010

Wahai Orang2 Besar, Wahai Orang2 Kecil !!

Bismillah walhamdulillah.

*blog ini terpaksa bercuti buat beberapa ketika bukanlah kerana final exam yg mula menjengah tiba, tetapi kerana kegagalan system wayarless laptop saya yang tidak men’detect’ iium.community*

Selawat dan salam kepada rasul Junjungan, himpunan para sahabat2 baginda, lautan pejuang2 agamaNya tidak kira di mana anda berada, saf2 kepimpinan gerakan Islam, ulama’2 sebagai petunjuk sepanjang zaman, dan para pembaca yang dimuliakan Allah sekalian.

Saya melihat kegagalan orang2 besar di sekeliling kita, termasuklah kamu, dia dan juga saya, memberikan impak negatif yang bukanlah sedikit kepada dunia keseluruhannya. Ketidak-mampuan untuk menjadi qudwah hasanah kepada anak2 buah yang kamu, dia dan saya naungi menghakis kepercayaan mereka terhadap system kepimpinan sekarang. Natijahnya, sokongan, penerimaan, rasa hormat, perhatian dll trhadap kamu, dia dan saya mula luntur. Dan, mereka mula merasakan kehidupan tanpa orang2 besar adlh jauh lebih baik.

Tahukah anda? Tanpa orang bawahan, pimpinan tidak akan wujud, without students university is just a building, tanpa rakyat apa guna kerajaan? Membuktikan, betapa orang2 kecil memiliki suara majority yg jauh lebih berkuasa drp orang2 besar. Namun, kerana stigma ‘diam itu lebih baik’. Suara yang kuat ini sekadar diam, dan bertukar kpd mood ‘mengutuk’, either bercakap dlm hati, mengumpat belakang2, ataupun menunjukkan dgn tindakan sama ada mencalarkan kereta cikgu disiplin, memecahkan tingkap bilik persatuan ataupun memangkah parti lain pada hari pengundian.

Dan kebanyakan orang2 kecil langsung tidak menghiraukan fenomena ini. Tidakkah kalian tahu, dana kepada kepimpinan siapa yang tanggung? Gaji PM adalah hasil cukai pendapatan rakyat, gaji rector datang dari yuran semester pelajar, jadi untuk apa kamu, dia dan saya selaku orang2 besar ni KEREK sangat? Tanpa mereka siapalah kamu? Tanpa mereka siapalah dia? Tanpa mereka siapalah saya? Dan atas dasar apa lagi orang2 kecil mahu boikot Annual Grand Meeting, Perhimpunan Agung, Muktamar Tahunan, Konvokesyen Kebangsaan, Pilihanraya Umum mahupun Kampus ?? Itu duit kita, duit saya, dia dan kamu. Seandainya ia jatuh ke tangan orang yang salah, digunakan utk maqasid yang salah, disebabkan kealpaan kita, tidakkah kita fikir kita akan terlepas drp penghakiman Allah?

“maka barangsiapa mengerjakan kebajikan seberat zarah, niscaya dia akan mendapat balasannya. Dan barangsiapa berbuat kejahatan seberat zarah, niscaya dia akan mendapat balasannya” (al-zalzalah 7-8)

Dan wahai orang2 besar, jangan pandai cakap saja. Kamu, dia dan saya bukan selalunya betul. Berdegar2 percakapan, hanya akan mengundang bencana kepada diri seandainya tidak dititipkan sandaran kepada kepada Allah swt. Kadang2 orang besar merasakan mereka lebih pandai drp orang2 kecil walaupun di lapangan berbeza dengan bidangnya. dan orang2 kecil juga menyalahkan orang2 besar kerana tidak menjaga kebajikan mereka. dan orang2 kecil turut terlupa yang orang2 besar byk berkorban utk mereka tnpa mereka sedar.

Begitulah sebuah cerita. Tentang orang kecil dan orang besar. Indahnya perencaan Allah mencipta kisah untuk kita sertai dan hikmah untuk kita hayati disebaliknya.

May Allah bless. Wallahua’lam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...