insyaAllah. bersama kita berkongsi ilmu ;)

Monday, April 22, 2019

Kawan-kawan Yang Baik

Bismillah walhamdulillah.

Kenapa dalam kebanyakan movie,  mesti Hero kena ada sidekick dia?  Adakah Hero tu tak betul-betul untuk jadi seorang Hero? Ataupun dia power, cuma dia tak konfiden untuk survive sendiri?

Sebab dia pun orang.
Dan orang, mesti perlukan teman.

Nabi Adam duduk kat syurga - yang padahal dah ada semua kenikmatan pun masih rasa boring & minta peneman.

Apatah lagi kita yang kat dunia ni kan? 

Sebab tu, aku sedaya mungkin untuk mengelak buat musuh dengan orang - sebesar manapun pertelingkahan yang mungkin ada.

Sebab aku rasa rugi.
Dah lah dunia ni sekejap je,  dah tu nak bermusuh dengan kau pulak.

Dosa aku sorang-sorang pun tak terkira dah,  lagi nak buat dosa dengan orang.

Mintak simpang jauh ya Allah. 😇🤲🙏

Dan medium FB (salahsatu) memberikan kita ruang & peluang yang besar kepada untuk spark the hate / mencetuskan pemusuhan tu.

Takdelah aku nak claim aku nak takde musuh langsung,  mungkim wujud je orang yang tak puas hati dengan aku. Sebab aku susahkan dia tanpa aku sedar ke,  sebab perangai aku ke,  tak tahulah tu.

Tapi kalau katakanlah ada orang buat jenayah kat aku,  then polis tanya aku ada suspek ke tak : aku boleh confident cakap tak.

Sebab aku tak minat nak ada musuh ni. Harap jugak,  yang aku pun tak dimusuhi sesiapa.

Kita sebenarnya saling memerlukan. Ada part yang kau tahu, tapi aku tak tahu. Ada side yang aku faham,  tapi kau tak faham.

Rugi kalau kita jadi orang yang sombong,  rasa boleh naik hidup sorang-sorang.

Kalau kita ada 100 sebab yang kita boleh bergaduh,  kenapa tidak kita cari 1 sebab untuk kita bersama? 

Aku doakan kawan-kawan aku - yang masih sudi setia bersama walaupun aku ni bukan kawan yang baik pun - agar sentiasa dalam rahmat & perlindungan Allah.

Semoga kita akan berkawan jugak, 
Di syurgaNya kelak.

InsyaAllah.

Izzat Ghazali
- baru lepas call kawan-kawan yang lebih arif untuk minta advice pasal satu kes ni.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...