insyaAllah. bersama kita berkongsi ilmu ;)

Tuesday, October 13, 2009

kekalahan yang diperlukan

Salam sejahtera utk para Rasul utusan~ dan segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam~ Semoga redha Allah terus membelenggu hati-hati kelam kita semua ini~

Ternyata, seluruh Malaysia sudah mengetahui, bahawa BN berjaya menghentikan penguasaan penuh PR dengan kemenangan besar di PRK Bagan Pinang baru-baru ini. Tan Sri Isa Samad, yang juga mantan MB Negeri Sembilan mengalahkan Pesuruhjaya Pas, Ustaz Zulkefly Mohd Omar dengan majoriti 5435 undi. Nyata, kekebalan PR yang selama ini mendominasi siri-siri PRK sebelum ini sudah terhenti. Aku tidak berminat sangat untuk berbicara lanjut tentang proses PRK tersebut yang mana berlakunya pertindihan undi pos, kecaman dari samseng-samseng tempatan, gerai-gerai yang dibuka di tepi jalan tanpa permit, pedang samurai, kesesakan lalu lintas, masjid-masjid yang penuh dan lain-lain.

Tidak usah menuding jari menghalakan bebanan kesalahan ke bahu-bahu orang lain. Bersamalah kita memikulnya, menganalisa kembali bagaimana mood rakyat boleh berubah. Dari satu sudut, usahlah menyesali menangisi kekalahan ini. Tidak perlu curiga dengan janji-janji Allah. Kekuatan pasak akidah dalam dada sepatutnya mengajak kita merenung kembali, di mana silap-silap kita. Allah berfirman, “Tidak aku timpakan bencana ke atas kalian andai bukan kerana dosa-dosa yang kalian lakukan.” Mengapa kita perlu kepada sebuah kekalahan? Betapa bijaksananya Allah, apabila memberikan tamparan kepada kita setelah 7 PRK di Semenanjung memihak kepada PR. Betapa sayangnya Allah apabila Dia tidak mahu saf-saf pimpinan kita terus lena dibuai mimpi-mimpi indah.

Dengan sebuah kekalahan kita akan lebih mengerti erti kesusahan memburu kemengan. Dengan kekalahan kita akan lebih mengingat betapa hanya Allahlah yang berkuasa atas tiap-tiap sesuatu. Dalam al-Mathurat, kita selalu menyebut , “sesungguhnya Allahlah pemilik alam buana ini, Dialah yang berkuasa untuk memberi kekuasaan kepada sesiapa jua, dan Dia jugalah yang berhak menariknya semula.” Dengan kekalahan juga, kita mencari jalan untuk menjadi lebih baik, kita memartabatkan kembali elemen tawakal dalam diri yang kadangkala kita pandang sepi. Hebatnya suratan takdir ALLAH, buat mereka yang berfikir.

Kita sangat bernasib baik, apabila dijatuhkan sewaktu baru di tingkat 7, walaupun mungkin parah, namun tetap ada peluang untuk pulih, bagaimana seandainya Allah memberikan kita kejatuhan di saat kita di tingkat 100? Ataupun di mercu, persada sebuah kegemilangan?” Adapun kita sangatlah bernasib baik andai ditakdirkan masih hidup, tetapi secara fitrahnya mungkin jasad ini hancur berkecai. Demikian secara analoginya, tersirat sebuah penentuan.

Namun, ingatlah wahai jundullah sekalian, kemenangan bukanlah matlamat utama kita, apabila menginap di kuburan kelak, bukan sebanyak mana kemenangan yang kamu peroleh akan ditanya, sebaliknya sejauhmana telah kamu berjuang untuk sebuah kemenangan lah akan jadi penentu destinasi selepas itu. Gunakanlah kekalahan sebagai hadiah indah Allah, wasilah muhasabah terbaik untuk melihat kembali tapak-tapak perjalanan kita.
Sesungguhnya peringatan Allah akan sentiasa bertandang di dalam diari perjuangan kita, bertolak kepada kitalah untuk menyedarinya sekaligus mengubahnya sebagai momentum, ataupun sekadar membiarkan peringatan itu pergi.

( England pon kalah gk nih~ iskh~ kene muhasabah jgk kot =p )

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...