insyaAllah. bersama kita berkongsi ilmu ;)

Sunday, October 25, 2009

tanggunjawab memlih pimpinan

Salam alaik, para pengemis cinta ILLAHI sekalian~

[artikel ini aku tulis utk mereka2 yg masih tidak mengerti mengapa kita harus menunaikan tanggungjawab memilih pimpinan]

Di Ahmad Ibrahim Kuliyyah of Law (AiKOL), kami baru sahaja selesai menjalankan tanggungjawab pengundian utk saf kepimpinan terbaru Law Student Society (LawSoc). Artikel ini ditulis bukan dengan objektif untuk menembusi pemikiran para penatap sekalian dengan pujukan untuk memilih calon idaman aku, bahkan sekadar untuk menggetarkan kocakan pendirian tentang kewajiban memilih kepimpinan.

Tanggungjwab memilih pimpinan ini sebenarnya sudah dibahaskan sepenuhnya sejak dasawarsa yang lalu. Kita dapat melihat pelbagai sistem kepimpinan diperkenalkan dunia, demokrasi, autokrasi, dan pelbagai lagi. Islam turut menyediakan produk untuk political-government ini melalui sistem khilafah. Bermula dengan Rasulullah sebagai Khalifatul Islam pertama, yang menerajui tampuk negara, legasi baginda diteruskan dengan khulafa’ arRasyidin, pimpianan Umayyah, Abbasiyah dan Uthmaniyyah.

Waqi’ hari ini melakar sebuah pembaharuan kepada kita apabila setiap daripada kita memiliki hak untuk memilihpimpinan. Abraham Lincon dalam petikan ucapannya menyifatkan demokrasi sebagai power from people, to people, for people. Pilihan majoriti akan diangkat sebagai pemimpin. Memang tidak perlu dijadikan sebuah persoalan lagi, tentang pengaruh pimpinan yang dipilih lantaran memiliki bilangan penyokong yang lebih ramai, namun dari nuansa berbeza, benarkah pemimpin yang disukai ramai itu adalah yang terbaik?

Justeru sahabat sahabiah sekalian, aku mengambil peluang dan kesempatan ini untuk megajak kalian berfikir sejenak, mengapa memilih pimpinan menjadi tanggungjawab buat semua daripada kita. Firman Allah, patuhilah Allah, patuhilah Rasul, dan pemimpin di kalangan kamu. Kepentingan memilih pimpinan juga terbias sewaktu kewafatan Nabi Muhammad, apabila hanya Ali dan Abbas yang menyempurnakan jasad baginda untuk disemadikan sementelah sahabat-sahabat yang lain bermusyawwarah mengasak akal mencari bakal pengganti Rasulullah. Tuntas, usah bersenda dengan pilihan pimpinan kita. Soal mentadbir baik sebuah persatuan, organisasi atau negara sekalipun, tidak wajar dipandang enteng. Ini bukan masa untuk berekspermentasi dengan pilihan-pilihan yang ada, bukan masanya untuk berfantasi sejauhmana mampu merek a mendeklarasi manifesto, sebaliknya kebijaksanaan kita bangkit untuk mereliasasi sebuah mimpi.

Wallahua’lam~

[tahniah utk pimpinan LAWSOC yang baru, di bawah teraju Saudara Husaini, semoga awan rahmat sentiasa menaungi dan akar berkat menunjangi derap langkah kalian]

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...