insyaAllah. bersama kita berkongsi ilmu ;)

Monday, June 21, 2010

Media Malaysia Bebaskah??

Bismillah walhamdulillah..

Hari itu, mood makan saya agak terganggu tatkala gegendang telinga saya menangkap sesuatu dari berita tv3. Berita terkini hiburan sensasi laa sgt kn? Mcm mana lh saya nk besar ni, baru nk makan lunch sikit, ada mnd kacau, spoil btol r. ;p Ceritera seorang menteri kali ini, dua bibir beliau dilaporkan berkata, rakyat seharusnya bersujud syukur BERSYUKUR kerana media di Malaysia adalah antara yg terBEBAS (imbuhan ‘ter’ cikgu drjah4 saya ckp dlu, melambangkn x sengaja) di alam semesta rantau ini. Terus saya suruh adik2 saya senyap kejap, nak dngar btol2 amnd inche menteri 2 nk ckp lg, yelh kn, selaku seorang peminat drama bersiri Korea berita TV3, kena r taw sources yg beliau ‘curik’ kan. Saya kn mahasiswa 1Malaysia. Mintak2 dpt wang ehsan lepas memanda baca, family aku dr 1980 ag dok trganu, xpnah dapat lsog OK? ;p

Tapi xd pulak dia sebut pasal 2. Hello? Yg anda dok asyk ulang2 “rakyat sepatutnya membantu kerajaan memartabatkan media sbg medium penyampaian maklumat utama negara” smp 5-6 kali mengapakah? Bersama kerajaan memacu pemikiran anda ke tahap GLUKOSA GLOKAL. Peranan media sebagai wasilah kerajaan dlm menyebarkan propaganda dasar2 kerajaan dilihat kurang effisien r kebelakangan nih. Tambah2 saya agak kurang bersetuju dgn tindakan kerajaan buat Berita Utama jam 8malam. Diorang ni xpenah g semayang magrib-isya’ kt masjid k ea sbb mgajar anak ngaji kt umah? Tak pernah lak kerajaan buat kempen Konsert JomHeboh ‘Marilah Solat Berjemaah di Masjid kn?’. Tak heran lah, para pengundi Malaysia-kita ni pilih budak2 nakal jdik kerajaan ;p

Media bebas? Benarkah? Saya xberapa faham maksud bebas sgt sbnarnya. Kalau mahasiswa, bebas berpolitik 2 mbawa maksud sila pilih kepimpinan sendiri, tp JANGAN terlibat dgn politik luar. Bebas ea cam2? Haha, kalau cam2 btol r sgt Media Bebas yg diorang dok bising2 tuh. Salah satu amalan Negara demokrasi, mcm Amerika Syarikat dan Malaysia, adalah memberi ruang kpd media berdiri sendiri, tanpa bias kepada mana2 parti. Em, saya xpenah g AS, insyaAllah honey-moon kt sana 6t tapi bila saya maen Facebook google2, media AS btol2 berdiri sendiri. Tidak berpihak dan betul2 menjadi wadah kepada masyarakat. Kalau Obama buat keputusan silap, sila bawak baldi utk tutup muka anda esok, kalau xnk kne boo kt rakyat. Demokrasi kt sana, btol2 power bottom-top, dr bawah@masyarakat utk pimpinan. Macam inche Abraham Lincoln cakap, power from people, to peole, by people is demorcracy ;p

Kat Malaysia? Klu saya cakap ‘Najib handsome’ dlm paper pon blom tentu ag polis x tahan taw sbb dia ingt saya perli. Dan media Malaysia antara yg terbebas? Oh Tuhan, Ya Allah, saya pon xtaw lh kt mana yg inche menteri 2 cakap kita memiliki media yang BEBAS. Ramai blogger mnyifatkan pilihanraya da dkat sgt r 2, sampai desperate sgt nk yakinkn sila tgok berita Utama pukul 8 dan xyah dok mngade nk g smayang kt surau di media yang kerajaan sediakan. Lidah rasmi kerajaan ini akan menyiapkan apa yang korang kena fikir, dan sila jgn amik tahu pasal mnde lain yang xd dlm media. Macam, Utusan langsong xbgtw masy pasal tanah rizab Felda yg da makin kurang, so xyah amek tahu pasal 2. Berita Harian x sebut pon pasal blok minyak L&M yang da tergadai, so jgn ngada2 pcaya sgt kt pembangkang yang kita rugi 55billion. Macam inikah media bebas yang anda maksudkan inche Menteri? *confused*

Dan selaku pembahas ketiga penutup, saya pun xfaham sangat apasal kerajaan hari ini, takut sangat nak tonjolkan apa yang berlaku sebenarnya kpd rakyat marhaen nih. Cuba kalau berita tunjuk berita betul, akhbar report mende btol, mesti rating RTM, Media Prima, jualan akhbar nasional mesti meningkat mendadak kan? Tidakkah ini memberi pulangan lumayan kpd kerajaan sekaligus menambah pendapatan Negara? Tapi, pilihanraya lepas 2, siap sedia r nk hilang deposit scara berjemaah ;p

May Allah bless.wallahua’lam.

1 comment:

incek.loyer said...

kepada 'kamu'..

jgn risau, saya xkan bukak aib kamu kt sini..

tinggal r komen klu 'kamu' berani..

setakat time chat kt FB j..

sapa xleh buat kn??

saya tau 'kamu' lagi pandai dr saya..

tp 'kamu' k yg nilai sy kt mizan 6t??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...